حسن عزیزی مقدم کارشناس ارشد مطالعات منطقه خاور میانه
به گزارش اقتدار نیوز :عزیزی مقدم در مصاحبه با خبرنگار اقتدار نیوز گفت :بنیادی ترین تعریف در جنگ رسانه ای ، بهره جستن از رسانه های متعدد و متنوع برای تضعیف کشور هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه ها (مطبوعات ،خبرگزاریها ،رادیو،تلویزیون،اینترنت،و اصول نوین تبلیغات )به منظور دفاع از منافع ملی و تسخیر اندیشه هایی که همواره در صدد چالش و ناآرامی در کشور را دارند می باشد.
عزیزی مقدم خاطرنشان کرد :جنگ رسانه ای برجسته ترین نوع جنگ نرم و از جنگ های جدید بین المللی است که از جنگ های نظامی کابرد بیشتری دارد در جنگ سخت ،تسلط و فتح ثبات چندانی ندارد هم هزینه بر است و احتمال واگذاری قلمرو تصرف شده بسیار است ،اما در جنگ نرم رسانه ای تسخیر ،افکارعمومی به منظور خلع سلاح اراده و تفکر و حاکمیت بر سرزمین اعتقادی ،آرمانها و اندیشه ها بسیار با دوام است،.و استراتژی دشمنان در عصر جدید بهره جستن از رسانه های مدرن هدفمند و شبکه ای برای رسیدن به اهداف خود از طریق تسخیر افکار جوامع می باشند.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد :جنگ رسانه ای تنها جنگی است که در زمان صلح به صورت غیر رسمی ادامه دارد ،اما واقعیت آن است که در پشت جدال ژورنالیستی فرایندی به نام سیاست رسانه ای یک کشور نهفته است که مستقیما از بودجه رسمی تغذیه می شود و سربازان جنگ رسانه ای متخصصان تبلیغات ،استراتژیست های تبلیغات بین المللی و کارگزاران رسانه ها هستند، برای نمونه پیش از جنگ آمریکا علیه عراق ۵۲۷ خبرنگار در اردوگاه نیروهای آمریکا و انگلیس حضور داشتند و اخبار را از دریچه دوربین خود و از زاویه مهاجمان خود به جهان مخابره می کردند و اینان سربازان رسانه جدید بودند.
مسولان،مدیران ،می بایست سواد رسانه و اهمیت تاثیرگذاری رسانه بر افکارعمومی را درک کنند و راهکارههای خنثی سازی آن را تبیین و نحوه خنثی سازی تحرکات دشمن را در این فضا با تدوین استراتزی و طراحی تکنیک های کاربردی و استفاده حداکثری از رسانه داخلی را در دستور کار قراردهند و افکار عمومی را نسبت به این مهم آکاه سازند .